Als je mag parkeren in de buurtstalling, zal dit eerst op een tijdelijke parkeerplaats zijn. Deze tijdelijke parkeerplaatsen worden centraal georganiseerd zodat je niet te ver hoeft te lopen. Hier kun je als bewoners je eerste auto kwijt. Voor deze tijdelijke parkeerplaats betaal je een marktconform maandelijks tarief (indicatief marktconforme maandprijs abonnement incl BTW prijspeil 2024 is ca. €110-€130). Binnen een jaar, en misschien al vanaf de start van jouw woning, wordt de buurtstalling gerealiseerd: een bovengrondse garage nog dichter bij je eigen woning. Dit wordt een overdekte, niet openbaar toegankelijke garage waar ook het maandelijkse tarief voor wordt betaald om je eerste auto te parkeren. Er komen drie buurtstallingen in de eerste vier bouwvelden zodat bij elke woning op loopafstand een parkeervoorziening is, en daarmee wordt ruimte bespaard om in elk bouwveld groene tuinen en binnenterreinen te realiseren. De stallingen worden met zorg ontworpen en gaan mooi op in de andere bebouwing.
In De Suikerzijde krijgen fietsers en voetgangers ruim baan. Daarvoor leggen we meerdere fietsverbindingen aan met de binnenstad en omliggende wijken. Als eerste werken we aan De Suikerzijderoute. Die verbindt De Suikerzijde met de binnenstad. De Suikerzijderoute gaat met een tunnel onder de westelijke ringweg en het spoor naar Roodeschool door. Het wordt een snelle, comfortabele route voor de fiets. Naar verwachting is de route in het najaar van 2024 klaar. Uiteindelijk willen we deze route langs het spoor doortrekken naar Hoogkerk.
Daarnaast is de eerste brug van De Suikerzijde in 2024 aangelegd: de Bietenbrug. Deze brug is de entree naar De Suikerzijde vanaf de Energieweg voor de voetganger, fiets en auto.
Met de realisatie van woningen komt er extra verkeer kijken. Hier houden we rekening mee door in te zetten op voetgangers, fietsen en openbaar vervoer. Er komen goede busverbindingen en in het hart is het plan een OV-hub te maken met een treinstation. Op deze manier proberen we het extra autoverkeer te verminderen.
Het nieuwe stadsdeel De Suikerzijde wordt doorsneden door de spoorlijn Groningen – Leeuwarden. Een eigen station De Suikerzijde is dan ook altijd de ambitie geweest. De wens om De Suikerzijde per OV bereikbaar te maken gaat verder dan alleen het toevoegen van een station. Daarom noemen we het een ov-hub. Het station met bijbehorende tunnel onder de sporen door, is bijvoorbeeld ook nodig voor een snelle busverbinding richting Zernike, P&R Hoogkerk en Groningen Hoofdstation. Het kan daarnaast een grote rol spelen in deelmobiliteit waarbij vervoersmiddelen worden gedeeld door gebruikers.
We werken de komende periode aan een onderzoek naar de technische en financiële haalbaarheid van het station.
In De Suikerzijde moedigen we vooral duurzame mobiliteit aan: te voet, op de fiets of met het openbaar vervoer. De auto staat niet op de eerste plaats. Er wordt dan ook niet in de openbare ruimte geparkeerd. Parkeervergunningen worden in De Suikerzijde niet uitgegeven, maar de auto wordt in de bouwvelden geparkeerd tegen betaling. Dit is op loopafstand van je woning.
Het is afhankelijk van de woning die je koopt welke parkeervoorziening bij deze woning hoort: een parkeerplaats op VVE terrein in de buurt van je woning of je neemt een abonnement af bij de gemeente. Voor de bewoners van een corporatiewoning is er een beperkt aantal parkeerplaatsen te huur op eigen terrein.
Bezoekers in De Suikerzijde en de tweede auto van bewoners, parkeren op dezelfde tijdelijke parkeerplaats als waar de eerste bewoners parkeren tot de buurtstallingen klaar zijn. Deze groene parkeerplaatsen zijn centraal gelegen buiten de eerste vier bouwvelden, maar toch goed bereikbaar te voet. Hier betaal je om te parkeren, en uur- of dagtarief of je kunt een abonnement afnemen. De gemeente streeft ernaar om hier na een paar jaar een gebouwde, bovengrondse parkeergarage te bouwen voor bezoekers. Daarover besluit uiteindelijk onze gemeenteraad.
De Suikerzijde bestaat uit een gebied van ca. 160 hectare die we stap voor stap tot ontwikkeling brengen. De Suikerzijde bestaat uit vier gebieden: noord, zuid, het voorterrein en Hoendiep Zuid. We beginnen in Noord, hier komen circa 2000-2500 woningen. De eerste fase bestaat uit vier bouwvelden met 750 woningen en ca. 7.000 m² die gevuld worden met andere functies. Als alles voorspoedig verloopt, zal deelgebied Noord ca.10 jaar gerealiseerd zijn, met 200 woningen per jaar. Stap voor stap vullen we Noord. In welk deelgebied we daarna aan de gang gaan is nog niet bekend.
Hierna volgen nog meerdere fasen waarin deelgebied Noord afgerond wordt. Eén en ander is afhankelijk van de ontwikkelingen in de woningmarkt de komende jaren.
De eerste woningen komen in het Bernard Rölinghof (eerste veld: D) en aan de rechterkant van naastgelegen bouwveld (veld C). Daarna volgt de linkerkant van veld C. Daaropvolgend zullen veld A en B gerealiseerd worden. Hoe de fasering na deze bouwvelden eruit komt te zien is nog niet bekend.
In De Suikerzijde bouwen we niet alleen sociale huurwoningen, er komen ook ‘middenhuur’ woningen. Middenhuurwoningen zijn woningen die per maand een huurprijs boven de € 879,66 hebben tot maximaal € 1.165,81 (prijspeil 2024). Bij een middenhuurwoning heb je geen recht op huurtoeslag. De toekenning en de hoogte van de huurtoeslag is afhankelijk van het verzamelinkomen.
Voor de middenhuur heb je ook een inschrijving op woningnet.nl nodig. Door je profiel volledig in te vullen komt het aanbod in beeld die bij jou financiële situatie past. Via woningnet.nl kan je ook op de woningen reageren.
Voor de sociale woningen heb je een inschrijving op woningnet.nl nodig, dit kost 11 euro per jaar. Hier bouw je inschrijftijd op. Hoe langer ingeschreven, hoe meer kans je op een woning hebt. Daarnaast wordt gekeken naar de hoogte van je inkomen. Door je profiel volledig in te vullen komt het aanbod in beeld die bij jou financiële situatie past. Via woningnet.nl kan je ook op de woningen reageren. Wij wijzen in bijna alle gevallen toe middels het passend toewijzen.
De sociale huurwoningen kosten maximaal €879,66 per maand en hier kan ook huursubsidie voor worden aangevraagd (prijspeil 2024).
De corporaties Nijestee en Patrimonium ontwikkelen de sociale huurwoningen in de eerste fase van De Suikerzijde.
De woningen in de complexen van de corporaties hebben woningen in de sociale en middenhuur. Dit zijn 2-, 3- en 4-kamer woningen. Alle woningen hebben een eigen balkon.
Ja, alle woningen zijn voorzien van een privé buitenruimte. De grondgebonden woningen hebben een tuin. Soms zijn deze omheind door hekwerk, hedera of tuinmuur. Andere tuinen lopen van privé over naar een gemeenschappelijke tuin. De appartementen hebben of een buitenruimte op de begane grond of een balkon/dakterras.
De koopwoningen in de eerste fase van De Suikerzijde worden ontwikkeld en gebouwd door Dura Vermeer.
Voor de type woningen, eigenschappen en prijs verwijzen we naar de website van Dura Vermeer www.wonenindesuikerzijde.nl
Hiervoor heeft Dura Vermeer een verkoopproces schema opgesteld. Dat kun je inzien in de brochure.
Het AOC terra blijft de eerste jaren nog op de huidige locatie zitten. De Suikerzijde heeft met AOC Terra een samenwerking voor groene en educatieve projecten.
Het voorterrein is tot 2030 verhuurd voor tijdelijke activiteiten en bedrijfsvoering. Uiteindelijk zal ook het voorterrein deel uitmaken van de Suikerzijde. De invulling hiervan is nog niet bekend. Voorlopig kunnen bewoners van De Suikerzijde dus ook gebruikmaken van de voorzieningen op het voorterrein.
Je kan je melden bij de projectorganisatie De Suikerzijde via info@desuikerzijde.nl, zodat onze stadmaker contact met je kan opnemen.
De gemeente Groningen en Openbaar Onderwijs Groningen zijn de plannen voor de eerste school van De Suikerzijde aan het uitwerken: een basisschool inclusief kinderopvang en een gymzaal. Dat heet een Integraal Kindcentrum, ofwel een IKC. Het is de bedoeling dat de school in 2028 open kan gaan. Een onzekerheid in de planning voor de maatschappelijke en commerciële voorzieningen is de aansluiting op het elektriciteitsnet voor grootverbruikers. Dit geldt ook voor de school.
Ja er komt een buurtkamer in het Bernard Rölinghof (eerste veld). Deze zal als eerste gerealiseerd worden en ook direct als zodanig ingevuld worden. Deze buurtkamer is voor iedere bewoner van De Suikerzijde en zal ook een thuisbasis zijn voor de BuurtHost, eventueel gebruikt worden door zorgpartijen, de corporaties Nijestee en Patrimonium en Dura Vermeer tijdens de realisatiefase. Op deze manier zijn de lijnen kort en is er altijd iemand waar je als bewoner terecht kan.
Het is de bedoeling dat er in het bouwveld aan de noordkant van het Etta Palmplein op termijn een nieuwe supermarkt zal komen. De inzet is de supermarkt rond 2030 te kunnen gaan bouwen. Dat is onder andere afhankelijk van de snelheid waarmee het stadsdeel groeit. Tot die tijd wordt gekeken hoe de dagelijkse gemak voorzieningen tot die tijd een plek kunnen krijgen in het voorzieningen aanbod. Dan gaat het bijvoorbeeld om een kleinere winkel met brood, zuivel en andere dagelijkse benodigdheden.
In De Suikerzijde is er ruimte voor verschillende voorzieningen, zoals winkels, scholen, horeca en kantoren. Die voorzieningen zullen zich in eerste instantie concentreren rondom het Etta Palm plein. Ook komt er aan de westkant van De Suikerzijde een groot nieuw park. Hier kunnen bewoners en bezoekers straks volop bewegen, ontdekken, spelen en elkaar ontmoeten.
Met de groei van het nieuwe stadsdeel zullen ook de voorzieningen stap voor stap meegroeien. In het plan bieden we ruimte voor allerlei soort voorzieningen. We zien dat er veel organisaties en bedrijven in De Suikerzijde geïnteresseerd zijn.
In het Bernard Rölinghof (eerste veld aan het Hoendiep, links na de Bietenbrug) richten we ons op een horeca gelegenheid voor overdag en de vroege avond. Daarnaast komt er een buurtkamer voor alle bewoners en een atelier voor bijvoorbeeld een klein ondernemerschap of creatief bureau. In de velden die we daarna bebouwen zal ruimte zijn voor kantoor, een combinatie van wonen&zorg, sport, huisarts, apotheek, fysiotherapie e.d. De eerste bewoners kunnen ook gebruik maken van de voorzieningen op het voorterrein. Daar zijn onder andere diverse horecagelegenheden en sportvoorzieningen.
Daar gaan we zo zorgvuldig mogelijk mee om. Bomen die een plek kunnen krijgen in het nieuwe plan, laten we bijvoorbeeld staan. Voor beschermde natuurwaarden zoals vleermuizen leggen we compensatiegebieden aan. Het eerste compensatiegebied van bijna 7 hectare is al klaar. Dat ligt ten zuiden van de spoorlijn en de kant van Hoogkerk. Dat natuurgebied is permanent.
Waar je ook woont of bent in De Suikerzijde, groen is altijd dichtbij. Door de ontwikkeling van De Suikerzijde met een nieuw park, ontstaat een groen hart aan de westzijde van de stad. Het recreatiegebied Hoogkerk koppelen we hier aan. Het nieuwe park zorgt voor een verbinding met de omliggende wijken. Bestaande voorzieningen worden in het park opgenomen, zoals de sportvelden, de recreatieplas en de moestuinen aan de westkant van de Johan van Zwedenlaan.
Ook de oever van het Hoendiep wordt volledig openbaar gebied met natuurvriendelijke oevers en een groene uitstraling. Bovendien is het ontwerp van deelgebied Noord zeer robuust en klimaat adaptief met grote groenblauwe structuren die piekbuien kunnen opvangen.
We gebruiken cookies om onze website en diensten te optimaliseren.